sunnuntai 2. lokakuuta 2016

Vastakohtien maa


Tunnustan, että mun näkemys Brasiliasta on vähän värittynyt. Monellakin tapaa.

Brasiliahan on osaltaan ihan valtavan rikas maa. Sitä kun sandaalit sannassa tallaa menemään jossain turistien suosimassa biitsikohteessa tästäkin vajaan viidenkymmenen kilometrin päässä, on ihan paratiisissa. Kookosvettä saa melkein ilmaiseksi ja drinksut rantabulevardillakin on suomalaisen kukkarolle kuin maitoa joisi.

Samat sandaalit kun lykkää jonkun slummin mutaliejuun, ollaan jo sen rantakuplan tuolla puolen. Etenkin täällä pohjoisen köyhemmissä oloissa.

Koska en asu eurooppalaistyylisessä Etelä-Brasiliassa, mun maailma värittyy näiden olosuhteiden ansiosta aika voimakkaasti ja helposti yleistän omassa päässä tämän köyhän koillisen ainoaksi totuudeksi koko maasta.

Se, mitä minä näen on vain osa, vaikka toisaalta se on näiden ihmisten koko totuus täällä. Minun silmissä koko 200 miljoonan ihmisen Brasilia on hullua liikennettä, tainnuttavaa kuumuutta, sekavaa murretta, läpitunkevaa köyhyyttä ja kaikkeen vaikuttavaa isättömyyttä.

Tiedän ja tunnustan, että ei se niin ole koko maassa. Tämä maa on kutakuinkin Euroopan kokoinen muutenkin, ei jossain Rovaniemellä homma toimi samoin kuin Madridissa, eikä täällä Recifessä niin kuin Riossa.

Silti olen onnellinen, että minun kokemusta Brasiliasta saa värittää nimenomaan tämä omituinen nordeste, koillisen köyhyys ja arkirealismi. Onnellinen siksi, että en minä halunnut mitään rikasta lähiöelämää tai rantalomaa. 

En ole täällä sellaisia asioita varten sitten ollenkaan. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti