torstai 3. toukokuuta 2018

Minhas meninas lindas

Meillä on täällä lastenkoti, josta tytöt sitten täysi-ikäisiksi tultuaan siirtyvät kuka minnekin. Me avattiin ennen joulua hyvin epävirallinen turvatalo niille neidoille, joilla ei ole muuta paikkaa kun kadut ja elämässä vielä askelia opeteltavana ennen aikuisuutta eikä juuri turvaverkkoa ympärillä. Meillä on nyt neitoja kolme ja minä mentoroin heistä kahta mikä on osoittautunut yhdeksi antoisimmista hommista mitä olen pitään aikaan tehnyt. 

Tällä hetkellä olen talovahtina isossa (!) talossa itsekseni kera yhden koiran ja tytöt harva se päivä laittavat viestiä kysyäkseen saavatko tulla syömään tai uimaan altaaseen. Meillä on ihan tolkuttoman hauskaa ja opin portugalia koko ajan lisää kun tytöt nauraa mun lauseille ja siten yrittävät selittää, miksi mun ilmaisut on niin hauskoja. 

Ilokseni huomaan muutosta meissä kaikissa näiden yhteisten hetkien myötä. Tytöt kysyy, miten kanasta saa mehevää uunissa ja minä kysyn, miksi brassit kehuu kun tuoksut hyvältä - sitten joku kertoo, miten mummunsa oli huumekauppias ja yritti häntäkin parittaa ja toinen, että näki jo lapsena miten ihmisiä ammuttiin kadulla. 

Sitten syödään ruokaa tai hypitään altaaseen, tutkitaan täit (minun) päästä ja lopuksi hymyillään yhdessä, että kiitos oli kivaa. 

Siihen menee sunnuntait ja joskus arkipäivätkin, mutta en täällä laske tehtyjä tunteja tai sijoitettua aikaa. Nämä ihmiset on tärkeämpiä kuin minun aikataulut tai työtunnit tai vapaapäivät. 

Olisipa tällainen talo joskus ja aina avoimet ovet, turvallinen paikka ihmisten tulla ja istua ison pöydän ääreen.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti