torstai 15. joulukuuta 2016

Joulupuu on rakennettu



Tulin melkein vuosi sitten tammikuussa joululomalta Brasiliaan ja sain päivitetyt kuulumiset siltä kolmelta viikolta, mitä olin ollut poissa.

Eniten silloin sisintä riipi yhden tutun perheen ajankohtaiset. Neljä sisarusta oli ollut äitinsä kanssa kerjäämässä koko joulun. Pienin, 7-vuotias, oli laitettu itsekseen kaupungin toiselle laidalle, koska se tienaa parhaiten niin.

Äiti oli tehnyt diilin, että hän saa tuotoista 50% ja tytöt saavat jakaa lopun keskenään.

Siellä meni joulu. Meidän tiimi oli heidät nähnyt ja ollut ihan tippa silmäkulmassa ja miettineet, millaista elämä on kun joululahjat pitää kerjätä.

Minä kauhistelin. Kaikki kauhisteltiin.

Sitten länsimainen ajatusmaailma sai perspektiiviä.

Meillä on täällä vapaaehtoisena yksi Ned, joka on itse lähtöisin slummista. Hän pysäytti meidän kauhistelun ja kertoi omista lapsuusjouluista.

”Oli ihan parasta aina se kerjääminen. Ihmiset oli joulumielellä, saatiin tosi paljon lahjoja joka kerta, ja rahaa. Lisäksi saatiin tehdä jotain äitin kanssa kerrankin yhdessä, eikä meidän alkoholisti-isä ollut mukana. Ne on mun lapsuuden ylivoimaisesti parhaat muistot”.

Näin.
Minä ja minun suomalainen pääni.

Toki se kerjääminen on surullista ja perheen tilanne ylipäänsä, mutta minulla oli vaan se suomalainen näkökulma ja idylli lumisesta joulusta ja joulupuun rakentamisesta kun kuusen pienet kynttiläiset valaisevat kauniisti. Siinä on onni ja autuus ja jokaisen joulu.

Ei sen kaikille pidä olla sitä ollakseen onnellista.  

Mind. Blown.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti